Kort door de bocht: het aanvraagproces voor extra servercapaciteit was arbeidsintensief en log. Geen wonder dat KLM Royal Dutch Airlines behoefte had aan meer flexibiliteit om interne aanvragen sneller, goedkoper en met minder mankracht te kunnen opvolgen. De aanvragen werden vrijwel geheel handmatig afgehandeld en kostten verschillende afdelingen – zoals de webafdeling, IT, marketing, budgethouders en financiële administratie – onnodig veel tijd. De System Center-specialisten van InSpark namen de uitdaging graag aan. En werden al snel geconfronteerd met een extra stimulans: er werd met meerdere platforms en software gewerkt, waaronder Windows en RedHat Linux.
Efficiëntie en kostenbesparing
InSpark ontwikkelde voor KLM Royal Dutch Airlines een private cloud op basis van Microsoft System Center Suite. Het was een prestigieus pilotproject waarbinnen InSpark nauw samenwerkte met Microsoft Services Nederland. Met succes: de twee partijen hebben de procedure samen volledig weten te automatiseren, waardoor de doorlooptijd van een aanvraag voor extra servercapaciteit is teruggebracht van 42 dagen naar enkele uren. De private cloud levert de luchtvaartmaatschappij snelheid, wendbaarheid, zelfredzaamheid, efficiëntie en kostenbesparing op. KLM Royal Dutch Airlines is dankzij de private cloud beter in staat hun visie waar te maken: snel inspelen op marktontwikkelingen en technologieën en de klant een eigentijdse beleving bieden.
Realisatie in een handomdraai
De aanvraag voor extra servercapaciteit verloopt in drie geheel geautomatiseerde stappen. Te beginnen met het selfserviceportaal. Via een inlog kun je een service request doen voor extra servercapaciteit. Er volgen twee keuzes: Linux of Windows. Om de medewerker een authentieke KLM-experience te bieden, zijn de user interface en alle formulieren voorzien van de KLM look and feel. Hierna volgt de autorisatie met behulp van Configuration Management Database (CMDB). Alle stappen worden routineus doorlopen en vastgelegd in een CMDB. Zo gaat de aanvraag automatisch langs de verantwoordelijke budgethouder. Die logt zelf in op een portaal, waar hij alle relevante (achtergrond)informatie vindt. In het portaal geeft hij al dan niet zijn akkoord. Tot slot: als de aanvraag is geautoriseerd, wordt een runbook aangemaakt. Dat rolt binnen System Center automatisch met het gewenste besturingsprogramma de benodigde virtuele servers uit. De extra capaciteit kan al binnen enkele uren na de initiële aanvraag gerealiseerd zijn.
De keuzes die we samen met KLM Royal Dutch Airlines maakten
- Een private cloud op basis van de Microsoft System Center Suite.
- Service request via selfserviceportaal met de keuzemogelijkheid: Linux of Windows. De user interface en alle formulieren zijn voorzien van de KLM look and feel.
- Autorisatie met behulp van Configuration Management Database (CMDB)
- Runbook maakt met het gewenste besturingsprogramma virtuele server(s) aan.
En tot slot: nog wat achtergrond over dit project
KLM Royal Dutch Airlines speelt voortdurend in op marktkansen en technologische ontwikkelingen om de klant een eigentijds product te kunnen bieden. Daarbij rolt het regelmatig marketingcampagnes uit via internet. Campagnes die een (tijdelijke) hogere servercapaciteit vragen, zowel voor de ontwikkelings- en testfase als voor de executiefase. Ook andere afdelingen hebben met regelmaat extra servercapaciteit nodig. Voorheen was de doorlooptijd voor de aanvraag van extra servercapaciteit met gemiddeld 42 dagen uitzonderlijk lang.