Hollands Kroon: voorloper in de Cloud
De gemeente Hollands Kroon ontstond in 2012, toen vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland fuseerden. De nieuwe gemeenteraad besloot het besturen anders dan anders aan te pakken en ingrijpend te innoveren. Onder het motto ‘alles kan slimmer’ wandelt Hollands Kroon buiten de gebaande paden, neemt initiatief en toont lef. De doelstellingen: innoveren, gebruik maken van alle mogelijkheden die techniek biedt, het beste uit medewerkers halen en vooral: het de inwoners zo gemakkelijk mogelijk maken. InSpark en Hollands Kroon werken samen in een uniek partnership en krijgen het voor elkaar: de eerste 100% Cloud-gemeente ter wereld!
Innovatieslag
“Wij willen het écht anders doen dan de traditionele manier van besturen en inwoners de vrijheid geven zoveel mogelijk zelf te regelen, waar en wanneer zij dat willen,” vertelt Michiel Koster, organisatieadviseur en trekker van de innovatieslag. “Om dat voor elkaar te krijgen is het essentieel dat je medewerkers zoveel mogelijk zelfredzaam zijn: practice what you preach. Door hen eigen verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven haal je het beste uit mensen.”
Geen managers en tijdregistratie meer
Hoe ziet deze nieuwe organisatie eruit? “Sinds 2014 zijn we gestart met de Stip 2018, waarbij we groeien naar een zelfsturende organisatie, er werken dan geen managers meer bij Hollands Kroon! Alle medewerkers werken dan in zelfsturende teams en zijn zelf verantwoordelijk voor het afhandelen van hun taken, een soort ondernemers. Op P&O-gebied hebben we ook flink geschrapt: zo hebben we geen verlof- en tijdregistratie meer en kunnen medewerkers onkosten declareren zonder fiattering van bovenaf. Een logisch gevolg van het vertrouwen dat wij in hen hebben.” De bedoeling is dat uiteindelijk het gemeentehuis overbodig is doordat inwoners al hun taken digitaal af kunnen handelen en er dienstverlening op locatie plaatsvindt, bij de burger thuis bijvoorbeeld. “Plaats- en tijdonafhankelijk werken, daar willen we naar toe, waarbij we wel faciliteren dat medewerkers en inwoners elkaar kunnen ontmoeten.” Maar hoe richt je een organisatie zodanig in? Techniek speelt hierbij een cruciale rol.
Unieke organisatiestructuur dankzij digitale werkplekken
“Wij vinden dat techniek zich moet aanpassen aan de mensen, niet andersom. Techniek is een hulpmiddel, het moet ons ondersteunen bij ons werk. InSpark deelt deze mening en focust op onze doelen, en hoe we die met behulp van technische mogelijkheden kunnen bereiken. Wij zochten een softwareleverancier die mét ons wil samenwerken in plaats van in onze opdracht. Die meedenkt, nieuwe mogelijkheden durft uit te proberen. Met InSpark klikt het, ze zijn praktisch, pragmatisch en flexibel, we werken echt samen aan onze doelen. Soms moet je achter leveranciers aan, maar met InSpark is het weleens andersom! Heel prettig.”
Grensoverschrijdend werken
De Cloud speelt een enorme rol bij het behalen van de gemeentelijke doelstellingen. Daarom gaat de gehele organisatie – dus de dienstverlening, werkwijzen, klantcontacten en alle data – naar de Cloud. Dankzij digitale werkplekken in de Cloud kunnen medewerkers werken vanaf iedere plek, wanneer zij willen. In deze virtuele omgeving kunnen zij communiceren, samenwerken en documenten delen. Desgewenst ook met externe doelgroepen, stakeholders of deskundigen. Datatechnologie maakt het mogelijk dat alle data in de Hollands Kroon-Cloud toegankelijk is, tijd- en plaatsonafhankelijk, en bovendien gemonitord en geanalyseerd kan worden. Zo kunnen medewerkers sneller, beter en flexibeler werken en betere service bieden. Inwoners kunnen een steeds groter deel van de gemeentelijke producten zelf regelen.
Koploper op technologiegebied
“We hebben bewust gekozen voor een traject dat een aantal jaren in beslag neemt: we zetten iedere keer stappen. In 2018 bereiken we ons einddoel.” Een mijlpaal: in maart 2016 is Hollands Kroon de eerste Cloud-gemeente ter wereld! Een unieke situatie, want geen enkele gemeente werkt 100% in de Cloud. “We willen laten zien hoe je een organisatie digitaal kunt inrichten, koploper zijn op het gebied van technologie en bewijzen dat besturen écht anders kan.”
“Tijdens deze innovatieslag geldt: verwacht het onverwachte! We zijn constant in ontwikkeling, iedere dag pakt anders uit dan we vooraf denken, plannen wijzigen continu. Daar moet je als partner mee uit de voeten kunnen. InSpark speelt hier heel goed op in en past de technologie steeds aan aan de stappen die we zetten.”